1980-luvun vallankumous
1970-luvun lopulla Apple oli noussut näkyväksi tekijäksi henkilökohtaisten tietokoneiden markkinoilla Apple II -sarjan avulla. Yhtiön perustajat Steve Jobs ja Steve Wozniak olivat osoittaneet, että kotikäyttöön tarkoitettu tietokone voi olla kaupallisesti menestyksekäs. 1980-luvun alkuun tultaessa tietokoneet olivat kuitenkin pääosin suunnattu insinööreille, harrastajille ja yrityksille, eivätkä ne olleet helppokäyttöisiä tavallisille ihmisille. Macintosh-projekti sai alkunsa Jef Raskinin visiosta luoda edullinen, käyttäjäystävällinen tietokone, joka olisi suunnattu erityisesti kuluttajille. Projekti käynnistyi virallisesti 1979, ja pian Steve Jobs kiinnostui siitä. Jobsin vaikutuksesta Macintosh sai inspiraationsa Xerox PARC -tutkimuslaitoksen kehittämästä graafisesta käyttöliittymästä ja hiirestä – teknologioista, joita ei ollut aiemmin laajasti hyödynnetty kuluttajatietokoneissa. Macintoshin kehitys oli täynnä luovia ideoita ja teknisiä kompromisseja. Tiimi pyrki tekemään koneesta pienen, esteettisen ja kaiken tarvittavan sisältävän ”valmiin paketin” – ei kasausprojektiin sopivaa laitetta. Vuonna 1983 prototyyppi oli valmis, ja 24. tammikuuta 1984 Macintosh julkistettiin virallisesti.
Apple ymmärsi, että Macintoshin menestys riippuisi yhtä paljon sen mielikuvasta kuin teknisistä ominaisuuksista. Yhtiö palkkasi mainostoimisto Chiat/Dayn ja ohjaajaksi Ridley Scottin tekemään mainoksen, josta tuli yksi maailman tunnetuimmista: ”1984”. Mainos esitettiin Super Bowlin aikana ja kuvasi Orwellin dystopian hengessä, kuinka Macintosh ”vapauttaisi” ihmiset harmaasta tietokonebyrokratiasta (rivien välistä viitaten IBM:ään). Mainos oli rohkea veto – se ei näyttänyt itse tuotetta, vaan myi ajatusta vapaudesta ja yksilöllisyydestä. Julkistuspuheessaan Jobs esitteli Macintoshin henkilökohtaisesti yleisölle, joka näki ensimmäistä kertaa tietokoneen, jota ohjattiin graafisesti hiiren avulla.
Mainos ja Steve Jobsin dramaattinen julkistusesitys loivat lähtölaukauksen uudenlaiselle tietotekniikan tarinalle. Vaikka Macintosh oli suunniteltu kuluttajille, sen korkea hinta rajoitti myyntiä kotitalouksissa. Suurin käyttäjäkunta löytyi luovilta aloilta – mainostoimistoista, kustantamoista ja graafisen suunnittelun yrityksistä – etenkin sen jälkeen, kun Apple julkaisi LaserWriter-tulostimen ja PostScript-tuen vuonna 1985. Yhdessä Aldus PageMaker -ohjelman kanssa nämä mahdollistivat desktop publishing -vallankumouksen, jossa painotuotteiden taitto ja valmistelu siirtyivät kalliista ammattilaislaitteista tavallisille toimistoille. Macintosh löysi myös tiensä koulutukseen, erityisesti Yhdysvalloissa ja joissain Euroopan maissa, missä Apple teki aktiivista yhteistyötä oppilaitosten kanssa.
Kilpailu oli 1980-luvulla kovaa. IBM PC ja sen kloonit hallitsivat yritysmarkkinoita, Commodore Amiga ja Atari ST houkuttelivat multimedian, musiikin ja pelien ystäviä ja Applen oma Lisa oli liian kallis laajempaan käyttöön. Macintosh kuitenkin erottui selkeästi: sen graafinen käyttöliittymä, hiiren käyttö, kompakti muotoilu, terävä mustavalkonäyttö ja valmiiksi asennetut luovat ohjelmat tekivät siitä koneen, joka oli suunniteltu ihmisille, ei insinööreille. Vaikka Macintosh ei syrjäyttänyt IBM PC:tä valtavirrassa, sen merkitys oli suuri. Se loi pohjan graafiselle käyttöliittymälle, joka myöhemmin levisi Windowsin ja muiden järjestelmien kautta koko maailmaan. Macintosh osoitti, että tietokone voi olla enemmän kuin tekninen työkalu – se voi olla väline luovuuteen, visuaaliseen ilmaisuun ja yksilöllisyyteen. 1980-luvun Macintosh on yhä tänä päivänä symboli siitä hetkestä, kun tietotekniikka alkoi muuttua pienen piirin harrastuksesta laajemman yleisön arkipäiväiseksi työkaluksi.
Apple understood that the Macintosh’s success would depend as much on its image as on its technical specifications. The company hired the ad agency and director Ridley Scott to produce what became one of the world’s most famous commercials: “1984”. Broadcast during the Super Bowl, it drew from George Orwell’s dystopian novel, portraying the Macintosh as a liberator from the grey, conformist world of corporate computing—an implicit jab at IBM. It was a bold move—the ad didn’t show the product at all, but instead sold an idea: freedom and individuality. In his keynote, Jobs personally introduced the Macintosh to the audience, showing a computer controlled by a mouse and graphical icons—something most people had never seen before.
Ensimmäisessä Macintoshissa oli 8 MHz:n Motorola 68000 -prosessori, 128 kt RAM-muistia ja 9 tuuman yksivärinen näyttö, jonka resoluutio oli 512×342. Tallennus tapahtui 3,5 tuuman levykkeillä, jotka olivat moderneja ja kestäviä verrattuna tuolloin yleisiin suurempiin ja taipuisampiin 5,25 tuuman levykkeisiin.
Sen käyttöjärjestelmä oli täysin graafinen ja perustui ikkunoihin, kuvakkeisiin, valikoihin ja hiirellä ohjattavaan osoittimeen. MacPaint- ja MacWrite-ohjelmistojen kanssa Macintosh pystyi suorittamaan tekstinkäsittely- ja grafiikkatöitä heti käyttövalmiina.
1980-luvulla Macintoshia voitiin käyttää:
- Word processing (MacWrite, later Microsoft Word for Macintosh)
- Drawing and page layout (MacPaint, later Aldus PageMaker)
- Graphics and font management (especially in desktop publishing)
- Programming (Mac Pascal, later HyperCard and other environments)
- Educational software and learning games
- Early email and network access (via modem, especially in the late ’80s)
Kilpailijat
1980-luvulla Macintoshin pääkilpailija oli IBM PC ja kasvava MS-DOS-pohjaisten kloonien ekosysteemi. PC:t olivat usein halvempia, tehokkaampia ja tukivat laajempaa valikoimaa ohjelmistoja, joten ne nousivat nopeasti yritysten standardiksi. Ensimmäisen vuoden myynti jäi odotuksista, mutta Macintoshin asema vahvistui 1980-luvun puolivälissä desktop publishingin ansiosta. Sen graafinen käyttöliittymä ja Applen luova brändi-imago vetosivat voimakkaasti mainos- ja kustannusalaan. Vaikka Mac ei koskaan ohittanut IBM PC:tä valtavirran markkinaosuudessa, se rakensi uskollisen asiakaskunnan ja osoitti, että tietokone voi olla enemmän kuin tekninen työkalu – se voi olla luova väline. Apple Macintosh ei ollut vain tuote, vaan konsepti, joka määritteli uudelleen, miltä henkilökohtainen tietokone voi näyttää ja tuntua. Sen käyttöliittymä vaikutti paitsi myöhempiin Apple-tuotteisiin myös Microsoft Windowsiin ja laajemmin koko tietotekniikan maailmaan. 1980-luvun Macintosh on edelleen ikoni ajasta, jolloin tietokoneet siirtyivät asiantuntijoiden työpöydiltä luovien ammattilaisten jokapäiväiseen työnkulkuun.
Muita kilpailijoita olivat:
- Commodore Amiga – edistykselliset ääni- ja grafiikkaominaisuudet
- Atari ST – musiikin tuottajien ykköskone sisäänrakennetun MIDI-tuen ansiosta.
- Apple Lisa – Applen oma GUI-tietokone, joka edelsi Macia, mutta oli liian kallis menestyäkseen.
