web analytics

Commodore 64

1982-1994

Commodore 64, tunnettu myös nimellä C64, on yksi tietotekniikan historian merkittävimmistä kotitietokoneista. Se julkaistiin vuonna 1982 ja mullisti mikroelektroniikan kuluttajamarkkinat suorituskyvyllään, monipuolisuudellaan ja edullisella hinnallaan. C64 saavutti valtavan suosion, ja sitä myytiin yli 12 miljoonaa kappaletta, mikä tekee siitä edelleen maailman eniten myydyn yksittäisen kotitietokonemallin. Commodore 64 suunniteltiin ja valmistettiin alun perin Yhdysvalloissa.  Laitteen kehitystyö tapahtui Kaliforniassa, mutta myöhemmin valmistusta laajennettiin myös Aasiaan ja Eurooppaan, jotta kysyntään pystyttiin vastaamaan ja valmistuskustannuksia voitiin alentaa.

Commodore 64:n kokonaismyyntimäärä on arvioitu 12,5–17 miljoonaksi kappaleeksi. Se oli erityisen suosittu Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Iso-Britannia, Saksa ja Pohjoismaat muodostivat merkittäviä markkina-alueita Euroopassa. Suomessa Commodore 64 oli suosituin kotitietokone 1980-luvulla, ja siitä tuli symboli pelaamisen ja kotitietokoneharrastamisen nousulle.  Suomessa Commodore 64 saavutti suuren suosion, erityisesti lasten ja nuorten keskuudessa. Monet käyttäjät muistavat edelleen kasettiasemien latausäänet ja peleihin liittyvän yhteisöllisyyden.

Commodore 64 tarjosi hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisen tuotteen. Julkaisun aikaan sen hinta oli noin 595 dollaria Yhdysvalloissa, mikä oli selvästi edullisempi kuin monien kilpailijoiden, kuten Apple II:n tai IBM PC:n, vastaavat tuotteet. Suomessa C64:n hinta asettui aluksi noin 3 000–4 000 markan tasolle, mikä teki siitä saavutettavissa olevan tietokoneen monille tavallisille perheille. Commodore markkinoi laitteen laajasti sekä kuluttajille että oppilaitoksille. Yhtiö hyödynsi erityisesti televisiomainoksia ja jälleenmyyntiverkostoja varmistaakseen laajan saatavuuden. Mainonnassa korostettiin laitteen viihdearvoa, mutta samalla sen soveltuvuutta koulutukseen ja ohjelmointiin.

Commodore 64:n suunnittelu oli pitkälti insinöörien Jack Tramielin johtaman Commodoren insinööritiimin käsialaa. Merkittäviä nimiä kehitystyössä olivat:

  • Jack Tramiel: Commodore Internationalin perustaja ja toimitusjohtaja, joka ohjasi yhtiön strategiaa.
  • Robert Yannes: Yksi C64:n keskeisistä suunnittelijoista ja SID-äänipiirin kehittäjä. SID (Sound Interface Device) oli C64:n vallankumouksellinen ääntä tuottava komponentti, joka tarjosi vertaansa vailla olevan äänentoiston aikansa kotitietokoneisiin verrattuna.
  • Al Charpentier ja Chuck Peddle: Vastasivat VIC-II-grafiikkapiiristä ja muista keskeisistä komponenteista.

Commodore 64 oli erityisesti tunnettu laajasta pelivalikoimastaan, ja sille kehitettiin tuhansia pelejä. Muutamia ikonisimpia olivat:

  1. The Last Ninja: Toiminta- ja pulmapeli, joka esitteli edistyksellistä grafiikkaa ja musiikkia.
  2. Elite: Avaruussimulaattori, joka tarjosi avoimen pelimaailman ja vaikuttavaa teknologiaa.
  3. Turrican: Toimintapeli, joka hyödynsi C64:n graafisia ja äänellisiä kykyjä.
  4. Summer Games ja Winter Games: Urheilupelit, jotka olivat suosittuja moninpelattavuutensa ansiosta.
  5. Ghostbusters: Ikoninen lisenssipeli, joka yhdisti huumoria, strategiaa ja toimintaa.

Pelien lisäksi C64 oli myös suosittu ohjelmointialusta, ja monet käyttäjät opettelivat ohjelmoinnin alkeita BASIC-ohjelmointikielen avulla.

Commodore 64:n valmistus päättyi vuonna 1994, yli vuosikymmenen alkuperäisen julkaisun jälkeen. Tämä on huomattava saavutus tietotekniikan maailmassa, jossa teknologia vanhenee nopeasti. C64:n pitkän käyttöiän salaisuus oli sen kohtuullinen hinta, laaja ohjelmistotuki ja vahva yhteisö. C64:n perintö elää edelleen harrastajien keskuudessa. Emulaattorit, laitteiston uusintaversiot ja C64-pelit ovat yhä suosittuja. Lisäksi laite on saanut tunnustusta roolistaan tietotekniikan yleistymisessä ja kulttuurillisena ikonina.

 

Kallion tietokonemuseo
9.12.2024-31.3.2025

I love 8-bit® It's the flying computer circus!
Alppikatu 17 00530 Helsinki

fiSuomi