Esittelyssä MSX-standardin pioneeri
1980-luvun alkupuolella henkilökohtaisten tietokoneiden markkinat olivat täynnä kilpailevia standardeja ja valmistajia. IBM PC ei ollut vielä ehtinyt dominoida alaa, ja valmistajat ympäri maailmaa kehittivät omia järjestelmiään. Tämän sirpaloituneen tilanteen selkeyttämiseksi joukko yrityksiä, joiden joukossa oli mm. Microsoft ja ASCII Corporation, kehitti yhteisen standardin: MSX. Tämä standardi mahdollisti ohjelmien ja laitteiden yhteensopivuuden eri valmistajien laitteiden välillä. Yksi tämän aikakauden tunnetuimmista MSX-tietokoneista oli Toshiba HX-10. MSX (MicroSoft eXtended) oli 8-bittinen tietokonearkkitehtuuri, jonka tarkoituksena oli tuoda yhtenäinen alusta kuluttajamarkkinoille. Standardi määritteli laitteiston keskeiset ominaisuudet: käytettiin Zilog Z80 -suoritinta, 16 tai 64 kilotavua RAM-muistia, sekä Texas Instrumentsin VDP (Video Display Processor) -piiriä grafiikkaan. Tämä mahdollisti sen, että MSX-ohjelmistot toimivat useiden eri valmistajien laitteissa ilman muutoksia. Toshiba HX-10 oli yksi ensimmäisistä laitteista, joka hyödynsi tätä standardia. Toshiba HX-10 julkaistiin vuonna 1983, ja se oli suosittu MSX-malli erityisesti Euroopassa ja Japanissa. Toshiba HX-10 -malli hinnoiteltiin kotikäyttäjille, joka oli myös laitteen pääasiallinen kohderyhmä markkinoinnissa.
Toshiba HX-10 käyttö
Käynnistyksen yhteydessä käyttäjä pääsi suoraan MSX-BASIC-ohjelmointiympäristöön. BASIC oli keskeinen osa 1980-luvun tietokoneita – se mahdollisti ohjelmoinnin opettelun ja pienten sovellusten kirjoittamisen. Toshiba HX-10:n mukana tuli usein oppimateriaaleja ja kasetteja, joiden avulla käyttäjät pystyivät nopeasti aloittamaan ohjelmoinnin. Lisäksi MSX-standardin ansiosta HX-10:lle oli saatavilla laaja ohjelmistovalikoima. Pelejä julkaistiin runsaasti – erityisesti Japanissa, jossa peliyhtiöt kuten Konami ja Hudson Soft hyödynsivät MSX-standardia julkaisemalla suosittuja nimikkeitä kuten Metal Gear, Yie Ar Kung-Fu ja King’s Valley.
Yksi Toshiba HX-10:n suurista eduista oli sen laajennettavuus. Käyttäjät pystyivät lisäämään siihen laitteita kuten levykeasemia, tulostimia, muistikortteja tai jopa modeemeja. Sen ansiosta laite pystyi muuhunkin kuin pelkkään viihdekäyttöön.
Perintö ja nykyaika
MSX-yhteisö kukoisti 1980- ja 1990-luvuilla, ja vaikka standardi ei koskaan valloittanut Yhdysvaltoja, se saavutti suuren suosion Euroopassa, Japanissa ja Etelä-Amerikassa. Moni nykyinen pelinkehittäjä tai ohjelmoija otti ensiaskeleensa juuri MSX-järjestelmällä – usein juuri Toshiba HX-10:n kaltaisilla, edullisilla kotiin tarkoitetuilla mikrotietokoneilla 1980-luvulla. Vaikka HX-10:n valmistus lopetettiin jo vuosikymmeniä sitten, koneen perintö elää edelleen. Harrastajat ympäri maailmaa ylläpitävät MSX-yhteisöjä, julkaisevat uusia ohjelmia ja modifikaatioita, sekä kehittävät emulaattoreita ja FPGA-pohjaisia laitteita, jotka jäljittelevät alkuperäisiä MSX-koneita. Toshiba HX-10 on suosittu keräilykohde, ja hyvin säilyneitä yksilöitä nähdään usein retroharrastajien kokoelmissa. Lisäksi MSX-standardin rakenne teki siitä hyvän ympäristön tietokoneiden käytön ja niiden ohjelmoinnin opetteluun. Se muistuttaa ajasta, jolloin tietokoneet eivät olleet vain arkisia massatuotettuja laitteita.
Toshiba HX-10 – tekniset tiedot
Tekniset ominaisuudet:
- Suoritin: Zilog Z80A @ 3,58 MHz
- RAM-muisti: 64 KB
- VRAM: 16 KB
- ROM: 32 KB (MSX-BASIC v1.0 Microsoftilta)
- Näyttö:
- Tekstitilat: 40×24, 32×24 merkkiä
- Grafiikkatilat: jopa 256×192 pikseliä, 16 väriä
- Ääni: AY-3-8910 (3 kanavaa + 1 kohinakanava)
- Liitännät:
- 2 x joystick-portti
- Kasettinauhuriportti
- TV-ulostulo ja komposiittivideo
- Cartridge-paikat ohjelmille ja laajennuksille
- Centronics-yhteensopiva tulostinportti