web analytics

Toshiba + Road Fighter

Kotimikro Japanista

1980-luvun vilkkaalla kotitietokonemarkkinalla Japani pyrki yhdistämään pirstaloituneen markkinan standardoidulla alustalla. Tämä johti MSX-standardin luomiseen, joka oli yhteistyössä kehitetty spesifikaatio, jonka monet valmistajat, kuten Toshiba, Sony, Panasonic ja Yamaha, ottivat käyttöön. Näistä Toshiban MSX-tietokoneet olivat merkittävässä roolissa etenkin Japanissa ja osissa Eurooppaa. Yksi näiden koneiden tunnetuimmista peleistä oli Road Fighter, Konamin nopeatempoinen kilpa-ajopeli, joka esitteli MSX:n pelimahdollisuudet. Toshiban laitteisto ja Konamin ohjelmisto korostavat yhdessä MSX-ekosysteemin modulaarisuuden ja viihteen tasapainoa.

MSX: Standardi Japanista

Vuonna 1983 lanseerattu MSX-standardi oli Microsoft Japanin ja ASCII Corporationin suunnittelema. Tavoite oli yksinkertainen: yhdistää kotitietokoneiden laitteistot yhteisten spesifikaatioiden alle ja varmistaa ohjelmistojen yhteensopivuus eri valmistajien koneiden välillä. MSX (lyhenne sanoista ”Machines with Software eXchangeability”) sisälsi seuraavat ominaisuudet:

  • Zilog Z80A 3.58 MHz
  • 16-64KB RAM-muistia mallista riippuen
  • Standardisoitu videonäyttöprosessori (VDP) – Texas Instruments TMS9918 tai sen johdannaiset.
  • Kolmikanavainen äänisynteesi AY-3-8910 -piirin kautta.
  • Moduuliportit
  • Massamuistina kasettiasema tai levyasema

Toisin kuin Yhdysvalloissa ja Euroopassa käytetyt tietokoneet, joissa oli oma arkkitehtuuri (kuten Commodore 64 tai ZX Spectrum), MSX varmisti, että kaikki pelit ja ohjelmat toimivat kaikissa MSX-yhteensopivissa koneissa merkistä riippumatta. Toshiba, joka oli jo tuolloin merkittävä elektroniikkayritys Japanissa, oli yksi MSX-standardin varhaisista käyttöönottajista. Vaikka Sony ja Panasonic saavuttivat enemmän maailmanlaajuista mainetta MSX-maailmassa, Toshiba toi markkinoille useita luotettavia ja edullisia koneita. Toshiban koneet olivat erityisen suosittuja Japanissa, mutta niitä myytiin myös tietyillä Euroopan markkinoilla, kuten Espanjassa ja Italiassa. Vaikka MSX:ää käytettiin tuottavuutta lisääviin tehtäviin, kuten tekstinkäsittelyyn ja ohjelmointiin MSX BASIC -kielellä, sen todellinen vahvuus oli pelaaminen. Kymmenet japanilaiset kehittäjät, kuten Konami, Capcom ja Hudson Soft, julkaisivat korkealaatuisia pelejä alustalle. Yksi Toshiba MSX -tietokoneiden merkittävimmistä arcade-tyylisistä peleistä oli Konamin kehittämä Road Fighter.

Lehdistö ja yleisön vastaanotto

Japanissa Toshiban MSX-tietokoneita pidettiin luotettavina, keskitason vaihtoehtoina perheille, opiskelijoille ja harrastajille. Vaikka Toshiban malleja ei markkinoitu yhtä aggressiivisesti kuin Sonyn tai Panasonicin MSX-koneita, ne saivat arvostusta vankan rakenteensa ja yhteensopivuutensa laajan MSX-ohjelmistokirjaston kanssa. Kilpailuilla länsimarkkinoilla MSX:n käyttöönotto oli kuitenkin rajoitettua Sinclairin, Commodoren ja Amstradin hallitsevan aseman vuoksi. Toshiban MSX-tietokoneet eivät olleet yhtä hallitsevia kuin jotkut kilpailijansa, mutta ne olivat mukana yhdessä kotitietokoneiden historian innovatiivisimmista standardointiyrityksistä. Yhdessä ikonisten pelien, kuten Road Fighterin, kanssa Toshiban MSX-koneet tarjosivat sekä koulutus- että viihdearvoa sukupolvelle käyttäjiä, erityisesti Japanissa. Vaikka MSX:n unelma yhtenäisestä globaalista kotitietokoneiden standardista lopulta haalistui, sen vaikutus kestää edelleen, ja Toshiban panos MSX-ekosysteemiin on osa sen rikkaan perinnön.

 

Kallion tietokonemuseon kiertävä tietokonenäyttely

Astu tietotekniikan historian maailmaan Kallion tietokonemuseon kanssa! Tutustu kulttuuriin, harvinaisiin koneisiin toiminnassa ja huomaa, miten teknologia on muokannut elämäämme. 

Suomea vuodesta 2022 kiertäneessä suositussa I love 8-bit® -näyttelyssä käy selväksi vaihtokauppa, joka tapahtui kun siirryttiin digitaaliseen yhteiskuntaan. Kannattiko vaihtokauppa, vai olivatko ennen asiat paremmin? 

From Helsinki with love - I love 8-bit®
fiSuomi